Bir Kurban Bayramı daha yaklaşıyor. Mali bir ibadet olan bu
bayramın kendimiz, ailemiz, devletimiz için hayırlara vesile olmasını Yüce
Rabbimizden niyaz ederiz.
Ülkemizin terör belasıyla mücadele ettiği şu günlerde,
kestiğimiz kurbanların bu mücadelede şehitlerimizin kanlarına kefaret olmasını
temenni ederiz.
Nasıl ki Namaz, Oruç, Hacc ve Zekat vb. gibi ibadetlerde bir takım şartları yerine getiriyorsak, Kurban ibadetinde de yerine getirmemiz gereken şartlar bulunmaktadır..
Bu şartlar fıkıh
kitaplarımızda ayrıntılı olarak anlatıldığı için burada o konuya girmeyeceğiz.
Bu yazıda özellikle değineceğimiz konu Kurban ibadetinde
ülkemizde maalesef pek fazla dikkat edilmeyen bir husus üzerine olacaktır.
Bilindiği üzere kurban olabilecek hayvanlar; koyun, keçi,
sığır, manda ve devedir. Ancak bu hayvanlar arasında da belirli bir yaş
sınırlaması getirilmiştir. Bu yaş sınırı “seniyy” kavramıyla ifade edilmiştir.
Konuyla ilgili hadis-i şerif şu şeklidedir:
“Müsinne’den (yaş sınırına uygun olan) başkasını kesmeyin.
Ancak size (böylesini) bulmak güç gelirse, bu takdirde koyun türünden ceza’ (yaşına
basmamış olan) olanı kesin.”[1]
Hanefi
|
Şafii
|
Hanbeli
|
Maliki
|
|
Koyun
|
1 yaşını tamamlamış,
Gösterişli olursa 6 aydan sonra da kesilebilir
|
1 yaşını tamamlamış
veya ön dişleri düşmüş olmalıdır
|
1 yaşını tamamlamış,
Gösterişli olursa 6 aydan sonra da kesilebilir
|
1 yaşını tamamlamış
|
Keçi
|
1 yaşını tamamlamış
|
2 yaşını tamamlamış
|
1 yaşını tamamlamış
|
1 yaş 1 ay
|
Sığır
|
2 yaşını tamamlamış
|
2 yaşını tamamlamış
|
2 yaşını tamamlamış
|
3 yaşını tamamlamış
|
Manda
|
2 yaşını tamamlamış
|
2 yaşını tamamlamış
|
2 yaşını tamamlamış
|
3 yaşını tamamlamış
|
Deve
|
5 yaşını tamamlamış
|
5 yaşını tamamlamış
|
5 yaşını tamamlamış
|
5 yaşını tamamlamış
|
Tabloda görüldüğü üzere “Sığır” cinsinden kesilecek
kurbanlarda Hanefi, Şafii ve Hanbeli Mezhebine göre 2 yaşını doldurup 3
yaşından gün almaları, Maliki mezhebine göre de 3 yaşını doldurup 4 yaşından
gün almaları gerekir. Hiçbir mezhebe göre 2 yaşın altında olan sığırların
kurban edilmesi caiz görülmemiştir.
Burada şunu da söylemek gerekir ki Hayrettin Karaman hoca,
koyunda olduğu gibi (1 yaşın altında olduğu halde kilosuna bakarak 6 aydan
büyükler kesilebilir) hükmüne kıyasla, Sığır cinsinde de 2 yaşından küçük
sığırların ağırlık ve kiloları yerindeyse kurban edileceğini söylemektedir. (http://www.hayrettinkaraman.net/makale/0500.htm)
Fıkıh Usulünde Karaman hoca da şu maddeyi çok iyi bilir ki;
“Mevrid-i Nass’da ictihada mesağ yoktur”
Yani bir husus Kur’an ve Sünnette açık açık bildirilmişse o
konuda artık bir yoruma gitmek, ictihadda bulunmak mümkün değildir.
Bu hususda da Hz. Peygamber’in “Müsinne’den (yaş sınırına
uygun olan) başkasını kesmeyin. Ancak size (böylesini) bulmak güç gelirse, bu
takdirde koyun türünden ceza’ (yaşına basmamış olan) olanı kesin” hadisi bu
konuda herhangi bir ictihadda bulunmayı engeller niteliktedir. Hadis-i şeriften
anladığımıza göre yaşından küçük olanların kesilmesinde sadece Koyun’a ruhsat
verilmiş, diğerlerinde müsinne olması şart koşulmuştur.
Muteber hadis kitaplarında geçen bu lafızlara göre ve mezhep
imamlarının ictihadlarına göre müsinne olmayan, yani iki yaşını doldurmamış
(Maliki mezhebine göre 3 yaşını doldurmamış) sığırların kurban edilmesinde
böyle bir hadis-i şerif varken, kıyas yoluna giderek 2 yaşın altındakilerin de
kurban edileceğini söylemenin hiçbir fıkıh kitabında yeri yoktur.
Fetava’l-Ezher’de de Kurban hayvanlarının belirlenen yaşının
“tevkifî” Hz. Peygamber (asm) tarafından tespit edilmiş olduğundan, bu konuda
farklı yorumlara yer olmadığı belirtilmiştir. (bk. Fetava’l-Ezher-Şamile- 1/79)
Peki büyükbaş hayvanın kapak atma diye de tabir edilen 2
yaşını doldurduğunu nasıl anlayabiliriz?
Bunu anlamada çeşitli metotlar olsa da en kolay, anlaşılır ve
doğruya en yakın olanı dişlerine bakmaktır.
Aşağıda resimlerde de göstereceğimiz üzere 2 yaşını
doldurmamış bir sığırın ön dişleri tabiri caizse inci gibi diyebileceğimiz
şekilde aynı seviyededir. Aşağıdaki resimler maalesef bir kurban bayramı sonrasında çekilen resimlerdir. Bu hayvan sahiplerinin kurbanlarının kabul olduğunu söylemek ne yazık ki mümkün değildir.
2 yaşını dolduran bir hayvanın alameti ön dişlerinin halk
arasında “Tavşan diş” diye tabir edildiği şekliyle ön iki dişin diğerlerinden
büyük olmasıdır. Resimlerde görebiliriz:
2 yaşından sonra her bir yaşını doldurduğunda ise tavşan diş
dediğimiz ön iki büyük dişin her iki tarafına birer tane gelmesiyle birer
yaşını doldurmuş olur. Aşağıdaki resimler 3 yaşını doldurmuş olanlardır:
6 yaşından itibaren de dişlerin aşınması, diş etlerinin
çekilmesi ve seyrekleşmesine bakılarak tahminler yapılabilir.
(Ön iki

Yaşını doldurmuş, kurban olabilecek bir hayvan ile, yaşını doldurmamış, kurban olarak kesilmesi caiz olmayan hayvanın yanyana görüntüsü:

Şimdiden hayırlı bayramlar.
[1] Müslim,
“Edâhî” 13; Ebû Dâvûd, “Dahâyâ” 5; Nesâî, “Dahâyâ” 13; İbn
Mâce, “Edâhî” 7; Ahmed b. Hanbel, Müsned, III, 312, 327.
[2] Kaynaklar: Serahsî, el-Mebsût,
XII, 14; Meydânî, el-Lübâb, III, 235; Merdâvî, el-İnsâf, IV, 75;
Affâne, el-Mufassal, 55., Şirbînî, Muğni’l-muhtâc, VI, 129.
Kâdîhan, el-Hâniyye, III, 348. Beğavî, et-Tehzîb, VIII, 39.
Merğînânî, el-Hidâye, IV, 357; Mevsılî, el-İhtiyâr, V,
494; Molla Hüsrev, Dürer, I, 269;
Ebû Zeyd el-Kayrevanî, en-Nevâdîr ve’z-Ziyâdât , IV,
318-319. İbn Kudâme, el-Kâfî, II, 487; Buhûtî, Şerhu
Münteha el-İrâdât, II, 598- 599; Samirî, Müstev’ibe, I,557.
Şirbinî, Muğni’l-Muhtâc,IV, 379; Nevevî, Ravzatu’t-Tâlibîn,
II, 462; Gazâlî, el-Vecîz fî Fıkhi İmamı Şâfiî,
II, 211; el-Firuzâbâdî, el-Mühezzeb, I, 433.


























Teşekkürler hocam. Çok faydalı bir yazı. https://www.facebook.com/MuslumancaYasamaSanati/ adresinde de paylaştım.
YanıtlaSilEyvallah, Teşekkürler.
SilFotolar özellikle yazıdan dahaetkileyici
YanıtlaSilBu kurbanda da inşallah çokca resim çekip eklemeyi düşünüyorum.
SilAllah razı olsun bu bilgiler gerçekten çok önemli.
YanıtlaSilGuzel bir yazi tesekkurler
YanıtlaSil